Søk i denne bloggen

fredag 17. februar 2017

hva er viktigst på en symaskin

guuud jeg angrer på at jeg kastet den gamle symaskina og ikke brukte penger på å få den fiksa kontra kjøpte ny drittsymaskin fra singer til 1000,- på tilbud på jysk(ser den nå koster 2300 på komplett IkKE KJØP)

 den syr ting sammen og det er vel egentlig viktigst, men det er en del ting jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte som jeg burde sjekket.









 (ideellt sett ville jeg hatt en symaskin som både overlocket og sydde så jeg sparte plass.)

 jeg ville og seff hatt en symaskin som kan justere fot trykket (hvorfor har ikke singer symaskina det? det er temmelig viktig)
her er ett eksempel på hvorfor det er viktig det er å kunne justere tyngden på foten
http://www.jenniferlaurenvintage.com/2014/06/sewing-machine-settings-for-knits-if.html












det kunne stått med stor skrift KAN BARE SY BOMULL ikke strikk

jeg slet noe jævlig da jeg prøvde å sy bikini. det bare bølget seg
(skal sies det bare bølget seg med overlocken og tricot instillingen og selvom jeg justerte trykkfoten for kontra singer så har overlocken trykkfot justering)



noe annet er den jævla sømfoten. 4 føtter fulgte med, knappehull,glidelåsfot og knappehullfot og den dritten av en vanlig fot som har hull midt på som da stoffet legger seg i hele tiden.

 noe annet er sømmene. trenger man 27 sømmer liksom.


jeg har iaff bare brukt 3 av de. i bruksanvisningen står det ikke forklart hva man skal bruke alle til heller så jeg måtte google

 jeg skulle gjerne hatt en maskin som kan brodere men helt ærlig ville det egentlig blitt brukt? hvis det koster 3000 mer liksom

her er ett bilde som enkelt forklarer hva sømmene er til. noe singer burde hatt i bruksanvisningen sin






noe annet er den sikksakk plata som hjelper å dra stoffet.
før kunne jeg bare trykke den plata ned nå med singer må en annen plastikkplate legges oppå

noe annet er å kunne sy rundt en arm. den er fot tykk iforhold til den jeg hadde før.kan ikke sy små barne hender eller annet smått. tykk og brei noe jeg heller ikke sjekket eller tenkte på da jeg kjøpte den.

noe annet ganske viktig er hvor robust den er hvor mye lyd den gir fra seg.
feks kan man neppe sy skinn på denne maskinen da vil nok motoren ta repern.

noe annet er at det er en tynn strikk rundt hjulet ( sewing machine belt er nok ikke lurest å kjøpe på ebay passer sikkert ikke og 300,-) som ryker hvis du snur hjulet bakover.
noe som burde vært i opplyst kjempestor skrift når du kjøper den.
skal kun gå bakover med bakoverknapp ikke å tvinge hjulet med hånden
:/

noe annet er at det går ikke an å sy en smal sikksaksøm. nåla flytter seg ikke før jeg vrir hjulet til 4.
og da blir det for bredt så jeg måtte bruke sikksakken på knappehullinstillingen

noe annet er at jeg syns det er finest med rundt knappehull. rektangulert er ikke så fint.
(men hvor mye mer må du betale for en maskin med rundt?)

så skal du kjøpe symaskin har du nå noe å tenke på


     Bloggere i Norge Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar